Sotenäs kommun, Omsorgsförvaltningen

I Sotenäs kommun strävar vi efter en mångfald bland anställda och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet.  Här genomsyras vårt arbete av våra gemensamma ledord: Öppenhet, Delaktighet och Helhetssyn. Kommunen erbjuder alla tillsvidareanställda möjlighet till heltid. 

Verksamhet Omsorgsförvaltningen omfattar förvaltningens samtliga enheter

Beskrivning

Vi söker 2 socialsekreterare till familjegruppen!

På Individ- och familjeomsorgen (IFO) i Sotenäs, arbetar 23 personer med olika förekommande uppgifter inom uppdraget för IFO, både inom myndighet och utförarverksamhet. Vi utreder och fattar beslut om insatser för barn och unga samt vuxna utifrån SoL, LVU, LVM och LSS. Vi ansvarar för försörjningsstöd, bistånd till äldre, socialpsykiatri och LSS, samt familjerätt och ensamkommande barn.

När du arbetar hos oss på IFO i Sotenäs innebär att du har en rimlig arbetsbelastning, vilket gör att du kan få möjlighet till reflektion och vidareutveckling i ditt arbete och påverka din arbetssituation. Vi tar ett gemensamt ansvar för ett gott och kreativt arbetsklimat. Familjegruppen i Sotenäs kommun består av 5 socialsekreterare och en familjerättssekreterare, som arbetsleds av en 1:e socialsekreterare. Utöver socialsekreterarna finns ett insatsteam, som utför beviljade insatser till barnfamiljer och vuxna, samt systemadministrativ personal. Vi som arbetar här är erfarna och kunniga, så hos oss får du en trevlig arbetsplats med kollegor med bred kompetens och gott kollegialt stöd. I Sotenäs har vi även en familjecentral där vi arbetar med att ge stöd och information till familjer. Vi arbetar i verksamhetssystemet Combine.

Arbetsuppgifter

I tjänsterna ingår sedvanliga arbetsuppgifter för socialsekreterare inom området barn och unga. Arbetsuppgifterna består av att utreda och bedöma barn och familjers resurser och behov samt besluta om och följa upp olika insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL) och lagen med särskilda bestämmelser av om vård av unga (LVU). I tjänsterna ingår även att hantera anmälningar som kommer in och ha samtal med barn, ungdomar och familjer, där dokumentation är en viktig arbetsuppgift. Vi arbetar utifrån BBIC och du har stöd i ditt arbete av kollegor och 1:e socialsekreterare.

Den ena tjänsten inriktar sig mot familjehem och den andra tjänsten mot placerade barn.

Som familjehemssekreterare arbetar du med att utreda och handleda familjehem, göra hembesök samt ge stöd i uppdraget. Fortlöpande dokumentation av arbetet ingår. Du arbetar tätt ihop med barnsekreterare och driver ärendena framåt med barnperspektivet i fokus.

Som barnsekreterare behöver du säkerställa rätten till en god vård och fostran för de barn vars föräldrar inte kan ge dem en trygg och säker uppväxt. Du arbetar för att placerade barn utan sina föräldrar är delaktiga i sin egen vård. I rollen som barnsekreterare ligger fokus på att skapa relation med barnet och samarbeta med de biologiska föräldrarna, familjehemmet och andra viktiga vuxna för barnet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har socionomexamen, socialpedagogexamen eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du sedan tidigare har erfarenhet av arbete med myndighetsutövning barn och unga. Vi ser att du är väl förtrogen med lagstiftning inom det sociala barnavårdsområdet. Körkort är ett krav i tjänsten.

Som person är du trygg i din yrkesroll, har ett tydligt barnperspektiv och är mån om ett gott bemötande. Som socialsekreterare ingår det i ditt dagliga arbete att träffa barn och familjer som är i behov av stöd. Det är därför viktigt att du har ett gott bemötande genom att lyssna och skapa dig en förståelse för de människor du möter i din yrkesroll. Du är lugn och stabil samt kan hantera stressiga situationer. Vidare kan du organisera ditt arbete på ett effektivt sätt och du har lätt för att vid behov omprioritera dina uppgifter under arbetsdagen. Du är även engagerad, positiv och har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer.

Vi ser fram emot din ansökan!

Vi vill att du ska få en god start hos oss! Därför får du introduktion både på din enhet och i Sotenäs kommun. Du erbjuds även möjlighet till löpande kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och möjlighet till löneväxling. I Sotenäs kommun finns även möjlighet till distansarbete.

Läs mer om dina förmåner på https://www.sotenas.se/naringslivarbete/jobbahososs/

Villkor

Tjänsterna är tillsvidaretjänster på heltid.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och din möjlighet att bidra till verksamhetens utveckling.

Körkort B är ett krav. För anställning som socialsekreterare krävs godkänt registerutdrag.

Urval och intervjuer sker löpande under annonseringstiden.

 

 

 

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Enligt överenskommelse
Löneform Månadslön, individuell lönesättning
Antal lediga befattningar 2
Sysselsättningsgrad 100 %
Ort Sotenäs
Län Västra Götalands län
Land Sverige
Referensnummer 2022/52
Kontakt
  • Charlotte Westerhult, 0727-236211
Facklig företrädare
  • Akademikerförbundet SSR, medlemsjour, 08-6174471
Publicerat 2022-04-26
Sista ansökningsdag 2022-06-30

Tillbaka till lediga jobb