halsojobb.se

Socialsekreterare ekonomiskt bistånd

Ort
Utgår

2019-03-19

Ansök nu

Socialsekreterare ekonomiskt bistånd

Härjedalens kommun är en av Sveriges största till ytan och vi servar våra invånare och besökare från våra fyra kontor med huvudkontoret i Sveg. Härjedalens kommun erbjuder sina anställda förmåner och ersättningar i samband med högskolestudier, friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Härjedalens kommun arbetar med värdegrunden att finnas till för de som bor, verkar i eller besöker kommunen på ett professionellt och respektfullt sätt genom att ständigt utveckla och förbättra verksamheten och servicen.

Avdelning Individ och familjeomsorg/bistånd i Härjedalen är en avdelning för myndighetsutövning och öppenvård som omfattar stöd till barn och unga och dess familj, familjerätt, stöd till vuxna med beroendeproblematik, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning samt utredning för äldre och funktionsnedsatta.

Vår enhet har ambitionen att ständigt vidareutvecklas och förbättras. Som handläggare hos oss har du därför möjlighet att bidra i utvecklingsarbetet där vi tar vara på varje medarbetares unika kompetens och arbetar aktivt med kompetensutveckling och möjlighet till flexibilitet i arbetsuppgifter.

Arbetsuppgifter:
- Vi söker dig som vill ha ett engagerande och viktigt arbete samt vill kombinera klientkontakt med administrativt arbete. Som socialsekreterare arbetar du med att utreda, bedöma och besluta om rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. Du ska parallellt med myndighetsutövning arbeta för att den enskilde ska nå sin egen försörjning. Arbetet innebär många kontakter, både internt och externt. En stor del av arbetet innefattar dokumentation, därför behöver du kunna uttrycka dig väl i tal och skrift samt ha en vana att använda dator som arbetsverktyg. Vi använder verksamhetssystemet Treserva.
- Om du trivs med omväxlande, intressanta och stimulerande arbetsuppgifter som ställer krav på förmågan att kombinera kunskap med förståelse för helheten, då är detta tjänsten för dig!
- Vikariat med möjlighet till förlängning

Kvalifikationer:
- Krav:Socionomexamen eller likvärdig utbildning.
- Förmåga att vårda och bygga goda relationer, kommunicera och samarbeta med andra
- Körkort
- Önskvärt: Meriterande är att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstlagen (SoL), framför allt inom ekonomiskt bistånd, samt erfarenhet av IT-stödet Treserva

Egenskaper:
- Dina personliga egenskaper är viktiga för oss. Du har förmåga att motivera till förändring och skapa goda relationer, är lyhörd och har förståelse för andra människors situation. Du har också förmågan att arbeta självständigt och strukturerat samt kan planera ditt arbete på ett bra sätt.
- Du har ett intresse av att själv utvecklas samt vara med och utveckla vårt sociala arbete i samverkan med kollegor och samverkanspartners

Vi erbjuder:
- - ett nära och tydligt ledarskap samt en positiv arbetsgemenskap
- - ett intressant och omväxlande arbete med många möjligheter
- - flextid
- - friskvård på arbetstid
- - regelbunden handledning
- - delaktighet i utvecklingen av verksamheten
- - kontinuerlig kompetensutveckling

Dela detta jobb

Socialsekreterare ekonomiskt bistånd

Härjedalen kommun - vård & socialförvaltningen