halsojobb.se

Nyheter

Landstingen nobbar sociala medier

Patienterna lämnas utan hjälp när de ska välja husläkare eller sjukhus och landstingen missar kontakten med medborgare och vårdkonsumenter. Det visar rapporten ”Sociala medier i svensk sjukvård” som presenteras av Health Consumer Powerhouse.

Rapporten visar att sjukvården inte utnyttjar de nya möjligheter som sociala medier erbjuder.

Sociala medier förutsätter att man släpper kontrollen och låter användarna påverka innehållet genom sina kommentarer, länkar och inlägg. Sjukvården är däremot mycket restriktiv med att tillåta interaktivitet, menar Health Consumer Powerhouse.

 

Några landsting och vårdenheter experimenterar i mindre skala med sociala medier, främst de tre storstadslandstingen. Ett landsting som har kommit en bit på väg är Stockholm, som bland annat har Vårdguiden på Facebook. De svenska patientorganisationerna har sedan länge stora diskussionsforum där man kan utbyta erfarenheter, tipsa om bra läkare och dela information om nya behandlingsformer. Informationstjänsten Omvård.se ger inte bara information om alla vårdcentraler i Sverige, utan låter även patienterna lämna omdömen om läkarbesöket. Netdoktor.se tillåter den tvåvägskommunikation som patienterna uppskattar men landstingen ogillar. Engelskspråkiga svenskar kan använda liknande tjänster, med hela världen som informatör och diskussionspartner.

Internationellt finns många tjänster som involverar användarna för att samla och sprida kunskap om sjukvården. I England är det bland andra NHS Choices, i USA RateMDs och i Nederländerna Consumer Monitor Independent. Men i Sverige saknas ännu sådana tjänster, vilket lämnar patienterna utan hjälp när de ska välja husläkare eller sjukhus – men också berövar landstingen kontakt med medborgare och vårdkonsumenter.

Visst borde även svensk sjukvård våga släppa taget och öppna upp för de sociala medierna snart? Landstingen skulle förmodligen ha mycket att vinna på att våga låta människor påverka deras verksamhet via de sociala medierna. De är här för att stanna, ju tidigare landstingen blir en del av de sociala medierna, desto bättre.